Słownik pojęć

title_line_left

A


Agencja SEO

Inaczej firma, która świadczy usługi w zakresie marketingu internetowego.

Alt

Atrybut, który używany jest w HTML do określania alternatywnych opisów obrazków.

Audyt SEO

Analiza czynników na stronie, które mają wpływ na widoczność strony w wyszukiwarkach.

B


Ban

Kara nakładana na strony przez wyszukiwarkę Google, za łamanie jej regulaminów. Polega on na całkowitym usunięciu strony z indeksu wyszukiwarek. Jeśli wpiszesz w Google „site:adresstrony.pl” i Google nie zwróci nic to najprawdopodobniej na stronę nałożono bana.

Bot (robot, crawler, pająk)

Robot internetowy używany przez wyszukiwarki internetowe, który podąża po kolejnych linkach, sprawdza kolejne strony zapisując je w indeksie. W ten sposób powstaje index np. Google.

Buzz marketing – marketing szeptany

Pozycjonowanie strony polegające na udzielaniu się na forach pod różnymi użytkownikami i umieszczaniu we wpisach linków do strony.

C


Cache google

Kopia całej strony, którą ostatnio odwiedził robot Google.

Citation Flow (CF)

Parametr Majestic w skali od 0 do 100 określający siłę linków prowadzących do strony. Im silniejsze strony, z których linkujemy tym lepszy nasz wynik.

Content

Cała treść która znajduje się na stronie: teksty, zdjęcia, grafiki, filmiki itp.

D


Description

Znacznik HTML umieszczony w sekcji meta, który krótko opisuje zawartość całej strony. Używany przez wyszukiwarkę do wyświetlania opisu pod linkiem do strony w wynikach wyszukiwania. Obecnie wyszukiwarki mogą go już zmienić na bardziej odpowiadający zawartości strony.

Domain authority (DA)

Wskaźnik, który w skali od 1 do 100 określa konkurencyjność danej domeny. Do jego ustalenia brane jest ponad 150 czynników, ale główne z nich to linki przychodzące, a przede wszystkim ich jakość.

Duplicate content

Plagiat treści na stronie. Zjawisko to może być widocznej na 1 i tej samej stronie poprzez pojawienie się tej samej treści na kilku podstronach, istniejącej tej samej treści pod kilkoma adresami, lub też kopiowaniu treści ze strony A na stronę B.

F


Filtr

Kara nakładana przez wyszukiwarkę za łamanie jej wytycznych dla webmasterów. Kara ta nakładana jest w dwa sposoby:
? ręcznie nakładana przez pracowników Google, odpowiedzialnego za jakość wyników wyszukiwania;
? przez sam algorytm.
Usuwanie tych dwóch filtrów znacznie się różni. Filtr algorytmiczny znika sam po poprawieniu błędów, natomiast w ręcznym należy poprawić błędy i zgłosić ten fakt do Google z prośbą o ponowne rozpatrzenie.

FSB (Fresh Site Bonus)

Jest to bonus dla nowo powstałych stron. Google umieszcza je wysoko w wynikach wyszukiwania i strony odpowiednio linkowane mogą utrzymać te pozycje.

G


Geolokalizacja

Narzędzie wykorzystane przez Google , umożliwiające określenie położenia geograficznego użytkownika w celu lepszego dopasowania wyników na zapytania.

Google AdWords

Płatna reklama w wyszukiwarce google i na stronach partnerów. System ten pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych na konkretne słowa kluczowe, lub na konkretnych stronach internetowych. Rozliczanie reklamy występuje w 2 wersjach, za 1000 wyświetleń (CPM), za kliknięcie (CPC).

Google search console – wcześniej Google Webmaster Tools

Narzędzia dla webmasterów udostępniane przez wyszukiwarkę Google. Narzędzia pozwalają na kontrole indeksacji strony przez wyszukiwarkę Google oraz wzmocnić optymalizacje strony. W ramach narzędzia dostępnych jest mnóstwo funkcji m.in:
? udostępnienie mapy witryny wyszukiwarce Google,
? statystyki indeksowania,
? analiza linkowania zarówno wewnętrznego i zewnętrznego oraz wadliwych linków,
? analiza słów kluczowych, na które jest widoczna nasza witryna w wyszukiwarce,
? powiadomienia o spamowaniu strony złymi linkami.

H


Hosting seo

Usługa hostingowa stworzona z myślą o pozycjonerach. Usługa ta od zwykłej postawionej pod jednym adresem IP różni się tym, że tu mamy kilka/kilkanaście IP. Dzięki tej różnorodności możemy postawić kilka stron z różnymi IP np.: zaplecze.

.htacces

Plik konfiguracyjny serwera Apache. Plik działa na wszystkie pliki i podkatalogi katalogu, w którym się znajduje. Możemy w nim określić plik, który jest stroną startową, pliki które są stronami konkretnych błędów, przyjazne url, ustawić przekierowania, blokować ip konkretnych użytkowników, ograniczyć dostęp do zasobów…

I


IBL (Inbound Links/Linki przychodzące/Link popularity/Backlinks/BL)

Liczba linków kierujących do naszej strony – linków przychodzących.

K


Kanibalizacja słów kluczowych

Sytuacja, gdy o jedną frazę kluczową konkurują dwie podstrony jednego serwisu. W moim artykule „Kanibalizacja słów kluczowych – 5 sposobów na rozwiązanie problemu” znajdziesz więcej informacji na temat tego zjawiska.

Keyword – słowo kluczowe

Słowo wpisywane w Google, aby wyszukać informacje. Na te słowa strony są pozycjonowane. W artykule „Słowa kluczowe – tajna broń skutecznego pozycjonera!” znajdziesz szersze wyjaśnienie tematu słów kluczowych.

Koliber

Algorytm wyszukiwarki Google odpowiedzialny za zwiększenie trafności wyników na zadawane przez nas zapytania.

L


Landing page

Strona przygotowana głównie pod kampanie reklamowe. Skupia się na jednym konkretnym produkcie.

Linkowanie wewnętrzne

Linki przekierowujące na poziomie jednej domeny, czyli linki przekierowujące między podstronami jednej strony. Większość osób nie zdaje sobie sprawy jak wielkie znaczenie dla strony może mieć linkowanie wewnętrzne.

Long tail – długi ogon

Pozycjonowanie strony na bardzo wiele fraz kluczowych o mniejszej konkurencyjności, na które samą optymalizacją strony można uzyskać bardzo dobre wyniki w wyszukiwarkach.

M


Meta tagi

Elementy języka HTML nie wszystkie widoczne dla użytkownika, ale stanowiące ważną część z punktu widzenia seo. Umieszczone są w sekcji head i zawierają najważniejsze informacje na temat strony.

Mobilna wersja strony

Wersja strony, która zostaje wyświetlona na tabletach i telefonach. Strona powinna być dostosowana do różnych rozmiarów wyświetlaczy. Swojego czasu opublikowałem bardzo ciekawy artykuł na temat stron mobilnych „Strona mobilna zwiększyła liczbę odwiedzin o 644%”.

Monitorowanie pozycji

Regularne sprawdzanie, na której pozycji w SERP na daną frazę znajduje się pozycjonowana strona.

N


Nagłówki h1 – h6

Odpowiednie formatowanie tekstu pozwalające na ustalenie hierarchii treści w dokumencie. Co nieco o tej strukturze pisałem na blogu tutaj >>

Nofollow

Atrybut informujący roboty wyszukiwarek, o tym że nie powinny podążać za wszystkimi, lub częścią linków znajdujących się na stronie. Link opatrzony tym atrybutem nie przenosi mocy seo (a przynamniej nie tak dużo jak bez tego parametru).

O


OBL (outbound Links) – linki wychodzące

Są to wszystkie linki prowadzące poza twoją stronę internetowa. Zbyt wielka ich ilość może niekorzystnie wpływać na pozycję strony w Serp.

Optymalizacja strony internetowej

Jest to przebudowanie całej strony internetowej (zarówno kodu, jak i content’u) w ten sposób, aby była postrzegana najlepiej przez wyszukiwarkę Google. Pozwala to na uzyskanie wyższych pozycji.

Orphaned pages

Są to strony, które wcześniej były linkowane, lecz na chwile obecną nie prowadzą do nich żadne linki zewnętrzne. Nadal pozostają one jednak w indexie uzupełniającym wyszukiwarki Google.

P


Page authority (PA)

Wskaźnik jak DA tylko odnosi się do podstron, a nie całej domeny.

Panda

Algorytm Google wprowadzony w 2011 roku. Jest on odpowiedzialny za jakość treści zamieszczanych na stronach. Promowane są dobrej jakości i nowe treści, a karane słabe treści, bez aktualizacji, duplikowane.

Pingwin

Algorytm wprowadzony w kwietniu 2012 roku odpowiedzialny za ograniczanie widoczności stron łamiących wytyczne Google w kwestii pozyskiwanie linków.

R


Redirect 301 (R301, Moved Permanently) – przekierowanie 301

Jest to stałe przekierowanie jednego adresu na drugi. Wraz z przekierowaniem użytkownika przekierowane zostają również jej pozycje, Pr i cała moc SEO.

Refering domains

Domeny odwołujące się do strony pozycjonowanej.

Responsywność (RWD)

Technika budowy jednej wersji strony, która dzięki skalowaniu dobrze wyświetla się zarówno na dużych, jak i małych wyświetlaczach.

Robots.txt

Plik tekstowy, umieszczany w głównym katalogu strony, mający na celu poinformować roboty wyszukiwarek, do których plików mają odebrany dostęp.

S


SEM (Search Engine Marketing)

Metody marketingowe polegające na odpłatnym zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarce. Do metod tych należą m.in.: płatne linki, kampanie PPC.

SEO (Search Engine Optimization) – pozycjonowanie

Ogół czynności mający na celu podnieść pozycję strony internetowej w wyszukiwarkach. Do działań tych zaliczamy zarówno działania onsite (na stronie), jak i offsite (poza stroną).

SERP (Search Engine Results Page)

Wyniki, które otrzymujemy w efekcie wpisania zapytania w wyszukiwarce.

Sitemap – mapa strony

Zbiór adresów, które stanowią linki do wszystkich podstron serwisu. Budowanie sitemapy ma na celu ułatwienie indeksacji całej witryny.

Suplemental index – wyniki uzupełniające

Wyniki również należące do indexu Google, ale znajdują się w dodatkowym indexie i pojawiają się na samym końcu wyników wyszukiwania.

T


Tiny text

Metoda Black Hat SEO polega na umieszczaniu na stronie tekstu o wielkości jednego pixela. W teksie tym umieszczane zazwyczaj są liczne słowa, lub frazy kluczowe, na które chcemy zająć wysoką pozycję.

Trust flow (TF)

Parametr Majestic w skali od 0 do 100 określający zaufanie wyszukiwarki do strony internetowej. Im większe zaufanie do stron, z których pozyskujemy linki, tym większe zaufanie również do naszej strony.

U


Usability (użyteczność)

Właściwości strony decydujące o jej stopniu użyteczności dla odwiedzającego, np.: intuicyjny interfejs, proste menu, dobra hierarchia na stronie itp.

UX (User experience)

Wrażenia użytkownika po odwiedzeniu witryny.

W


White Hat SEO

Metody popularyzacji strony internetowej w internecie zgodne z wytycznymi wyszukiwarki Google dla webmasterów. Stosując te metody mamy pewność, że strona nie zostanie ukarana za nasze działania. Wyniki tego typu działań widoczne są zazwyczaj po dłuższym okresie czasu, ale również utrzymują się przez dłuższy czas. W moim artykule „101 metod pozyskiwania linków White Hat Seo” znajdziesz konkretne przykłady zdobywania takich linków.

vSeo (Video Search Engine Optimization, Video SEO)

Metoda polegająca na odpowiedniej optymalizacji plików video, aby były one bardziej przyjazne dla wyszukiwarki. polega zazwyczaj na wtopieniu filmu w tekst, opisujący co znajduje się na video oraz dobrej optymalizacji meta tagów.

Wyniki organiczne

Darmowa część wyników na stronie wyszukiwarki Google.

Z


Zaplecze

Strony na których pozycjoner umieszcza linki do pozycjonowanych stron w celu podniesienia ich pozycji. Najlepsze jest zaplecze tematyczne, tworzone pod pozycjonowanie konkretnej strony, lub stron w danej branży. Tworzone są jednak również zaplecza ogólno tematyczne, które pozwalają na pozycjonowanie większej ilości stron na jednym zapleczu.