Co zrobić, żeby content marketing działał?

Dlaczego marketing treści?

Niemal każego dnia sieć jest zasypywana setkami nowych artykułów. Aż całkiem nowe to one nie są, ponieważ większość z nich jest jedynie powielana. Od czasów, kiedy content marketing nabrał większego znaczenia w promocji, liczba materiałów ciągle rośnie. Zastanawiający jest fakt, że dzięki temu część firm odnosi na tym polu suksces, a dla pozostałych firm jest to przysłowiowy gwóźdź do trumny.

seo1-content

Przyczyn, dlaczego tak się dzieje może byc mnóstwo. Są one na tyle zróżniocowane, że nie można ich określić jedna miarą do każdej sytuacji. Żeby zbadać efektywność kampanii content marketingowych niezbędne jest całościowe spojrzenie, nie tylko na promocję samą w sobie, ale na markę jako taką. Odbiór treści przez uzytkowników jest uzależniony od wielu czynników.

Tworzenie materiałów przystępnych dla odbiorców powoduje, że firma ma szanse bycia zauważoną, przez co pozwala zbudowac zaufanie, a co za tym idzie, pozytywny wizerunek marki.

Odbiorcy coraz bardziej zamykają się na przekazy czysto reklamowe, dokonują ich ścisłej selekcji i uczą się je zupełnie ignorować., co jest skutkiem nieprzemyślanych kampanii reklamowych. Traktując treści jako ważne i istotne z punktu widzenia odbiorców, zwiększa się szansa na bycie zauważonym w sposób naturalny. W ten sposób użytkownik zostaje zachęcony do podjęcia interakcji z marką.

Dzięki content marketingowi marka może zaistnieć na wielu płaszczyznach i w różnych kontekstach. Buduje jej wielopłaszczyznowość oraz wiarygodnośc, tym samym podnosząc poziom zaufania, jednocześnie budując odpowiedni wizerunek marki.

Należy pamiętać, że treści publikowane w internecie pozostają w nim na zawsze. CM staje sie przyszłościową inwenstycją. Użytkownicy odbierają treść w dowolnym momencie, nawet jeśli kampania marketingowa dawno jest zakończona.

Tworzone treści na stronie firmowej wspiera nie tylko budowanie wizerunku marki, ale także przyciąga uwagę konsumentów, zwiększa się także potencjał serwisu poprzez pozycjonowanie.

Wraz ze wzrostem kampani content marketingowych, rośnie także konkurencja w tym zakresie. CM daje wiele możliwości tworzenia przystępnych treści oraz wykorzystywania popularnych form przekazu.

Marketing treści jest tani, ponieważ płacimy za konkretny tekst, który pozostaje w internecie na zawsze, przez co przynosi długodystansowe korzyści. Im więcej zainwestujemy, tym więcej zyskamy. Ponadto ten sam, dłuższy, tekst może być wykorzystywany na różne  sposoby, np. może być rozdzielony na krótsze wpisy w social mediach.

Dlaczego content marketing nie działa?

Czasem zdarza się, że content marketing nie przynosi żadnych efektów. Odkrycie rzeczywistych przyczyn takiego stanu rzeczy, jest zazwyczaj dość trudne. W wyjątkowych przypadkach udaje się znaleźć problemy od razu. Analizie poddawane są różne aspekty funkcjonowania marki na rynku,  a tylko jednym z nich są publikowane teksty.

Co zrobić kiedy marketing treści nie przynosi oczekiwanych efektów?

Najważniejsza jest adekwatność treści. Teksty muszą być logicznie powiązane, najlepiej z tym, co marka ma do zaoferowania.

Następna jest atrakcyjność treści. Nie chodzi o lekkie pióro, ale bardziej o tematykę. Im bardziej tekst będzie atrakcyjny dla danej grupy docelowej, tym zwiększy się jego odbiór.

Unikalność treści jest rozumiana zarówno jako zróżnicowanie samego tekstu, ale także tematu. Pierwszy aspekt gwarantuje solidne wsparcie dla SEO, a także pozwala uniknąć oskarżeń z zakresu zduplikowania treści. Drugi z kolei, zwiększa szansę  na zainteresowanie odbiorcy, który nie chce czytać kolejnego tekstu na ten sam temat.

Oczekiwanie odbiorców i adekwatność formy komunikacji oznacza, że nie wszystkie tematy są odpowiednie dla każdego klienta, tak samo jak nie każda forma dialogu czy języka. Tutaj także jest ważna informacja na temat sprecyzowanych gustów odbiorców.

Przy  trafności miejsca publikacji  warto zastanowić się czy odpowiednio dobrano miejsce publikacji. Czy  klienci odwiedzają w ogólne dany serwis? Jaki jest potencjał pozyskiwania ruchu z wybranego medium.

Trzeba się także zastanowić nad zawartością właśnej strony. Trzeba sprawdzić, np. poprzez Google Analytics jak wygląda ruch na naszej stronie. Należy dokładnie przeanalizować każdy krok uzytkowników.

Dzisiaj wypromowanie się bez promocji jest praktycznie niemożliwe. Nie chodzi o zainwestowanie wszystkich środków, ale o przeznaczenie pewnej jej części i “uderzenie” w docelową grupę odbiorców.

Content marketing nie jest narzędziem, które przynosi natychmiastowe efekty, a nawet nie musi przekładać się na bezpośrednie konwersje w dłuższej perspektywie. Dlatego skutki takich działań warto analizować na długich dystansach i mieć na uwadze pośredni wpływ CM na najważniejsze KPI.

 

Jakie treści są szczególnie popularne?

Przy doborze konkretnych narzędzi należy pamiętać, że przede wszystkim liczą się potrzeby i oczekiwania grupy docelowej.

  1. Video / Live Video

Chyba nikogo nie trzeba specjalnie uświadamiać, jak istotne znaczenie ma video w dzisiejszej komunikacji. Nie chodzi jednak o godzinne nagrania, a krótkie formy, które dostarczą użytkownikowi konkretnych informacji i zagwarantują choćby minimum rozrywki. Najbardziej powszechne jest Live Video, które dzięki social mediom może rozwijać się coraz szybciej.

  1. Rankingi i zestawienia

Ta forma treści chyba nigdy nie znudzi się odbiorcom. Niemal wszyscy lubimy tego rodzaju porównania i subiektywne zestawienia – bez znaczenia jaką mają formę i w jakiej zostają przygotowane (infografiki, video, tabele).

  1. Porady dla każdego

Chyba nie ma nikogo, kto nie szukałby w sieci różnych porad dotyczących różnych dziedzin naszego życia czy pomocy w rozwiązywaniu specjalistycznych problemów. Ta przestrzeń, w której marki mogą zaistnieć daje możliwość przyciągnięcia do siebie potencjalnych klientów.

Z drugiej strony takie treści muszą być takie dokładnie przygotowane pod względem przygotowania treści, ponieważ znalezienie odpowiednich zajmuje sporo czasu.

  1. Infografiki i własny research

Atrakcyjne infografiki są  formami, które raczej nigdy nie wyjdą z mody. Dostarczają ciekawych informacji, a do tego podanych w przystępnej i czytelnej formie. Z racji swojego charakteru, ułatwiają dalszą promocję i publikację na wielu kanałach.

Ważne są materiały , które łączą w sobie niszowość i szeroko rozumianą popularność. Chodzi głównie o to, żeby znaleźć zagadnienie, które będzie w stanie wzbudzić  zainteresowanie odbiorcy , ale jednocześnie może być wtórnym opracowaniem tego, co w sieci już dawno istnieje.

  1. Real Time Content Marketing

To jedna z najtrudniejszych, ale jednocześnie szczególnie efektywnych strategii content marketingowych.W RTCM chodzi o to, żeby tak wykorzystać temat, aby był atrakcyjny, logiczny,  a także zmaksymalizowany na konwersję. Na niektóre wydarzenia można przygotować się odpowiednio wcześniej, ponieważ z góry jest ustalone, że nastąpią. Jednak nie wszytstkie takie są , bo najczęściej bywa tak, że  te